Емилиян Арнаудов се включи като ментор във „Форум 100 на креативните мениджъри“
Източник: Асоциация на денталните мениджъри в България
Емилиян Арнаудов беше един от менторите на третото издание на „Форум 100 на креативните мениджъри“, организирано от Асоциация на денталните мениджъри в България, което се проведе на 7 декември 2024 г. Събитието събра над 100 лидери на дентални практики и на компании извън денталния бранш, разпределени в групи от 10 човека, всяка една с ментор, които обсъждаха на 10 маси общо 5 избрани теми в областта на мениджмънта – „Инвестиции в човешки капитал и материални активи“, „Правна защита от проблеми с пациенти и институции“, „Подбор и кариерно развитие на екипа“, „Изкуственият интелект – предизвикателство в управлението“ и „Брандингът – сърцето на денталната практика“
Адв. Арнаудов, управляващ съдружник в кантората, беше един от менторите по темата „Правна защита от проблеми с пациенти и институции“. В дискусията адв. Арнаудов представи регулаторните изисквания, свързани с обработката на личните данни, потребителската защита и предстоящото въвеждане на еврото.
Регулациите относно личните данни, потребителската защита и въвеждането на еврото поставят сериозни изисквания към бизнеса, включително медицинските заведения и техните служители. Пациентите често сигнализират институции като КЗП (Комисия за защита на потребителите), КЗЛД (Комисия за защита на личните данни), съдилища, прокуратура и др., ако смятат, че техните права са нарушени. В някои случаи тези институции започват служебни производства, дори без да бъдат сезирани от трети лица.
Адв. Арнаудов обърна внимание на изисквания, които поставят регулациите относно личните данни, според които всяка дейност следва да бъде надлежно и детайлно документирана и то със задължително уредени реквизити, включващи т. напр. какви лични данни се обработват, за каква цел и за какъв срок се обработват, на кого се предоставят изчерпателно (счетоводители, ТРЗ отдели, IT отдели, партньори и т.н.). Законодателството урежда и строги изисквания, свързани с техническите и организационните мерки, които се прилагат за защита на личните данни, като защитата на лични данни е свързана със съставяне на редица документи.
Той разясни и някои практически ситуации, които биха могли да създадат предпоставки за нарушаване защитата на лични данни на пациенти, например информиране на пациент или други лица за чужд здравословен проблем или лечение, когато от разказа или от обстоятелствата може да се установи чий е този проблем или лечение; издаване на информация кои лица са пациенти на съответното медицинско заведение; документи, съдържащи лични данни за пациенти или служители на достъпно място, напр. върху рецепция, гише, маса и т.н.;
По отношение на потребителската защита един от основните въпроси е забраната за заблуждаващи търговски практики. Проблеми често възникват, когато медицински заведения използват методи, които могат да заблудят пациентите, сподели адв. Арнаудов.
Сред примерите за нелоялните и заблуждаващи търговски практики в медицинско заведение са невярно твърдение, че търговец (медицинско заведение и/или медицински работници/служители) е получил необходимите по закон разрешения, регистрации и договорни отношения със здравноосигурителни институции, както и разрешение за извършване на определена дейност; изказване на неверни твърдения, че дадена стока може да лекува болести, нарушени функции на човешкия организъм или вродени дефекти; да се твърди невярно, че дадена услуга ще е с намалена цена за много ограничен период от време, с цел да се предизвика вземането на незабавно решение и лишаването на потребителите от достатъчна възможност или срок, за да изберат съответната услуга, след като са се запознали с нея (например предлагане почистване на зъбен камък за 150 лева в рамките на един месец, а действително тази цена да важи за по-дълъг период или да е постоянната цена на тази услуга и др.)
Други практики, с които медицинските заведения е необходимо да внимават са:
- Спазване на обявено работно време (напр. при обявено обичайно работно време през неделя без особености, може да се разгледа като нарушение отказът за запазване час на пациент, поради липса на спешност);
- При изписване на рецепти, т.нар. „бели рецепти“ е необходимо да се спазват стриктно изискванията за задължителни реквизити на тези рецепти;
- Да се внимава с изписването на текстове в рецептите, особено с текстове като „ДА НЕ СЕ ЗАМЕНЯ“. Този текст следва да се изписва само когато е действително необходимо и е законово допустимо. При изписването му следва да се внимава дали касае лекарствени продукти или медицински изделия. При изписване на текст да не се заменя за всякакви лекарствени и медицински изделия може да се наруши правото на пациента на избор и да се нарушат конкурентни права;
- Следва да се избягва поставяне на конкретни адреси на аптеки и/или дрогерии при предписване на медикаменти или изделия;
- Следва да се внимава с медицинските консултации, трябва да бъдат максимално пространни и обективни и винаги да се предоставят всички алтернативи на лечение пред пациента.
Друго изискване е лекарят по дентална медицина предварително да информира пациента или негов законен представител за: необходимите изследвания, предлаганото лечение и всички разумни алтернативи, включително и присъщия им риск и приблизителната им стойност; продължителността на лечението и очаквани особености в протичането му; очакваните резултати от лечението и ако същото не бъде проведено; начините за покриване на разходите.
По отношение на въвеждането на еврото в България, адв. Арнаудов сподели, че то ще бъде придружено от важни изменения в националното законодателство. Новите правила ще имат сериозно въздействие върху търговците, включително медицинските заведения, които ще трябва да адаптират своите цени и счетоводни практики. Ключово значение ще имат и очакваните изменения в Наредбата по чл. 118, ал. 4 от Закона за ЗДДС, която на практика ще уреди новите изисквания към фискалните устройства и интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност.
Най-важната дата е началната дата на въвеждане на еврото, която се определя с Решение на Съвета на ЕС за въвеждане на еврото. След това решение започват и по-важните промени, сред които:
- Период на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в евро от всички търговци и в левове – започва един месец след датата на влизане в сила на Решението за приемането на еврото и приключва 12 месеца след датата на въвеждане на еврото.
- Продажбата на евромонети и на стартови комплекти с евромонети – извършва се до датата на въвеждането на еврото.
- Двойно обращение на лева и евро – като законни платежни средства. Продължава в рамките на един месец от датата на въвеждане на еврото.
- Обмяна на банкноти и монети – 12 месеца от датата на въвеждане на еврото от кредитните институции и Български пощи и неограничено във времето от БНБ.
В периода на двойно обращение:
- При получено плащане в брой в левове или в евро търговецът връща остатъка в евро. Връщане на остатък в брой в левове се допуска само ако търговецът няма достатъчна моментна наличност да върне остатъка в брой в евро. Това означава, че пациент може да заплати за предоставените му услуги в лева, ако плаща в брой, а ако му се дължи ресто, съответният служител от денталната клиника следва де върне в евро.
- При извършване от търговци на операции в брой с автомати, устройства и системи на самообслужване, включително без електрическо захранване, се използва само евро. Т.е. разплащане между търговци, напр. медицинското заведение и негови партньори, доставчици или производители, следва да се извършва изцяло в евро, без значение дали в брой или безкасово.
- Търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от „обективни икономически фактори“. На този етап лисва подробно дефиниране на понятието „обективни икономически фактори“. Освен това, в този период счетоводното документиране и отчитане и съставяне на годишните финансови отчети се извършва в евро.
От датата на въвеждане на еврото в Република България всяко лице, което приема плащания, за които е задължено да издаде фискален/системен бон, е длъжно да ги регистрира и отчита в евро и евроцентове.
Спазването на регулациите за лични данни, потребителска защита и адаптиране към новата валута ще бъде сериозно предизвикателство за бизнеса, включително за медицинските заведения, които трябва да бъдат внимателни при обработката на лични данни и предоставянето на услуги. Нарушенията могат да доведат до сериозни правни последствия и санкции, затова е важно да се обърне внимание на всеки детайл от тези регулаторни изисквания.